امتیاز کاربران برای این پست | امتیاز 5 /از 5 (از 88 رای)
امتیاز شما :

پیشرفته ترین قفل ها کدامند

02 تیر ، 1399
کلید سازی تهران
0 کامنت

آشنایی با پیشرفته ترین و مجهز ترین قفل ها

قفل وسیله ‌ای است برای بسته نگه داشتن درب به طوری که فقط با کلیدش بتوان آن را باز کرد. قفل درهای خانه ‌ها بیشتر قفل استوانه ‌ای و یا قفل سویچی است. قسمت بیرون زده از قفل یک زبانه ی فنرسوار و گویی شکل است. هنگامی که در را می ‌بندید این زبانه با صدای مختصری در قاب خود جای می ‌گیرد. بعضی قفل‌ ها اصلاً کلید ندارند. در قفل رمزی از رمز استفاده می ‌شود. با چرخاندن حلقه ‌هایی یا فشار دادن دکمه‌ هایی رمز را به قفل می‌ دهند تا باز شود.

تاریخچه قفل

در چین و مصر بیش از ۴۰۰۰ سال قبل از نوعی قفل چوبی استفاده می‌ شد. در قرن پانزدهم میلادی، صنعت گران اروپایی قفل ‌های ساده ‌ای از فلز ساختند. اولین بار قفل‌ های طرح جدید را رابرت بارون و جوزف برامه در دههٔ ۱۷۸۰ میلادی در انگلستان ساختند.
در هزاره ی دوم ق. م در مصر و بین‌النهرین قفل کردن خزانه‌ ها و انبار‌های گندم و پرستشگاه‌ ها متداول بوده است. به نظرمی رسد که رومی‌ ها پاره‌ای از این نوع قفل و کلید‌ها را از کشورهای مدیترانه‌ ای بدست آورده است. پاره ‌ای از قفل‌ های ایرانی همانند قفل‌ های مصری و یونانی است و برخی دیگر مانند قفل ‌های رومی می ‌باشند. برخی به قفل ‌های چینی و هندی می ماند و تعدادی هم مانند قفل ‌هایی است که در اروپا از قرون وسطی تا انقلاب صنعتی بکار برده می ‌شد. قفل‌ ساز ایرانی یک کوره متوسط بادم فانوسی دارد که شکل‌ های مختلف قفل رابه کمک آن تهیه می ‌کند. لحیم کاری آن را دربوته‌ های گلی کوچک انجام می ‌دهد.

آشنایی با پیشرفته ترین قفل ها  
آشنایی با پیشرفته ترین قفل ها  

آشنایی با قفل های پیشرفته

یک قفل هوشمند برای منازل طراحی کرده که همه ویژگی‌ های قفل دیجیتال قبل از خود را در بر گرفته است. ما قبل از این زنگ‌ های ویدئویی را دیده‌ ایم که به شما اجازه می ‌دهد تا از طریق یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند خود، پشت درب خانه را ببینید. ما همچنین قفل‌ دیجیتال درب را دیده ‌ایم که به شما اجازه کنترل دیجیتالی افراد مجاز به ورود به خانه را می ‌دهد.
این قفل های پیشرفته دارای یک سیلندر محرک است که جایگزین قفل کنونی می ‌شود. گفته می‌ شود که عملیات تعویض فقط چند دقیقه با استفاده از دو پیچ‌ گوشتی طول می ‌کشد. سپس به شبکه وای-فای خانه متصل می ‌شود.هرگاه یک مهمان دکمه زنگ قفل را فشار می‌دهد و یا حتی اگر فقط به قفل نزدیک شود و ردیاب حرکتی آن را فشار دهد، از طریق اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند شما در هر کجا که باشید از آن مطلع خواهید شد.سپس شما می ‌توانید در یک مکالمه ویدئویی دو طرفه با شخص، با استفاده از دوربین داخلی، میکروفن و بلندگوی تعبیه شده در قفل صحبت کنید و از راه دور درب را باز کنید تا به آن ها اجازه داده شود وارد شوند. این قفل دیجیتال جدید ضمن دارا بودن یک درگاه کلید سنتی، دارای یک صفحه ‌کلید LED عددی است که به کاربران امکان می‌دهد قفل درب را با استفاده از یک کد عبور باز کنند. یک رمز عبور یک بار مصرف را می‌ توان به افرادی مانند پیک موتوری فرستاد. در حالی که کدهایی نیز می ‌توان فرستاد که برای چندین روز متوالی برای کسانی مانند مهمانانی که چند روز به خانه رفت و آمد دارند مفید هستند.

قفل های هوشمند را بشناسیم

انقلاب دیجیتال به نحو چشمگیری جنبه های مختلف زندگی روزمره مان را دچار تغییر و تحول کرده و هر روز شاهد ظهور اختراع ها و دستاوردهای جدیدی هستیم که روش های سنتی را به کلی محو یا دستخوش تغییری شگرف می کند. تلویزیون، تلفن و حتی یخچال و لباسشویی هوشمند، پدیده هایی است که در همین چند سال اخیر یکباره خبر هوشمند شدنشان را شنیده ایم.
با توجه به این نکته که وسایل مختلف زندگی پیرامون مان در حال هوشمند شدن و تعامل تنگاتنگ با اینترنت است، نمی توان آینده ای را تصور کرد که در چشم انداز آن، خانه ها به همین شکل سنتی امروز باقی بمانند. شاید اگر در آینده زندگی می کردید، کافی بود به یکی از اهالی خانه تلفن بزنید تا او از راه دور در را برای شما باز کند یا حتی خانه ها فاقد قفل و کلید بودند و کامپیوتری مرکزی با تشخیص چهره شما، در را برایتان باز می کرد.
اگرچه مدت زمان زیادی است نظریه ها و طرح های مختلفی را درباره خانه های هوشمند می شنویم، ولی هنوز به راه حل جامعی نرسیده ایم که بتواند با قیمت ارزان و معقول، خانه ای را که در آن زندگی می کنیم با وسایل هوشمند درون آن همسو کند. هنوز قفل هوشمند درشت و دسته کلید های جاگیر، وظیفه محافظت از خانه و کاشانه مان را به عهده دارند که در صورت گم شدن یا صدمه دیدن می تواند ما را پشت در خانه نگاه دارد. با همه ویژگی هایی که قفل دیجیتال مکانیکی سنتی از قبیل ضد آتش سوزی و انفجار برای خود دست و پا کرده اند، نمی توانند در صورت شکسته شدن و سرقت، صاحبخانه از همه جا بی خبر را آگاه کنند. با توجه به همین موارد است که نیاز به خانه های هوشمند بخصوص قفل هوشمند به شدت احساس می شود و این روزها مهندسان زیادی در سراسر دنیا می کوشند حفاظ خانه ها را با دنیای دیجیتال پیوند دهند و آن ها را هوشمند کنند.
ویژگی مشترک تمام قفل دیجیتال هوشمندی که تا به حال ساخته شده، این است که می توان به کمک یک تلفن هوشمند و برنامه مخصوص آن ها را کنترل و مدیریت کرد. برخی از این سیستم های ابداعی که تاکنون معرفی شده است به کلی جایگزین قفل و کلید سنتی می شوند، در حالی که برخی دیگر تنها با افزودن یک دستگاه جمع و جور کوچک، در و قفل آن را به یک نمونه دیجیتال تبدیل می کنند. کلید برخی تنها نزدیک کردن تلفن هوشمند یا یک اشاره انگشت دست است و برخی دیگر نیاز به شناسایی چهره دارند. به هر حال این قفل ها هر چه باشد، نوید تغییری بنیادین را در یکی از وسایلی می دهد که قرن هاست به همان ساختار اولیه باقی مانده و تنها ظاهر آن تغییر کرده است. ذکر این نکته ضروری است که قفل هوشمند تا فراگیر شدن و رسیدن به نقطه ای که عاری از هرگونه عیب و مشکل باشد هنوز راه درازی در پیش دارند.
قفل های رمزی این روز ها تبدیل به محبوب ترین قفل دیجیتال های موجود در بازار شده اند، به این دلیل که استفاده از این قفل ها باعث افزایش راحتی و بالا رفتن امنیت درب های ورودی ساختمان می شود.
مدل های مختلفی از این قفل ها در بازار ایران  موجود هستند که راه حلی مقرون به صرفه برای رفت و آمد های شما فراهم می کند.
با استفاده از قفل الکترونیکی رمزی می تواند برای کاربران مختلف دسترسی های گوناگونی ایجاد نمایید و به آن ها اجازه ورود به ساختمان به وسیله سطوح دسترسی مختلف را بدهید.

آشنایی با قفل درب هوشمند
قفل درب هوشمند 

برخی از این قفل ها علاوه بر کنترل با استفاده از رمز قابلیت کنترل با استفاده از اثر انگشت، کارت و رمز را هم دارند. چهار مورد از پیشرفته ترین قفل ها را به شما معرفی می کنیم:

قفل Kwikset

این مدل یکی از محبوب ترین قفل ها برای درب ورودی منزل است که با اتصال به اتوماسیون های خانگی می تواند به دیگر سیستم های موجود هم دسترسی پیدا کند، ویژگی رمزگزاری دقیق و پیشرفته در این قفل ها باعث شدهاست که از هر گونه خطرات سایبری حفظ و نگهداری شود. این قفل قابلیت ورود تابع خیالی نیز دارد و می توان از آن استفاده نمود.

قفل baldwin

این قفل از بدنه و سخت افزار قوی ای ساخته شده است که دربرابر هز گونه ضربه و فشار غیر مجاز مقاومت خیلی بالایی دارد و ۳۰ کاربر می توانند با دسترسی های مختلف آن را کنترل نمایند.

قفل corbin russwin

قفل های این قفل را بیشتر در مرکز بزرگ مانند مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می دهند، می توان به وسیله کارت مغناطیسی این قفل ها را باز کرد، این قفل از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده می کند.

قفل رمزی kaba eplex

این قفل بسیار قدرتمند است و قایلیت استفاده توسط ۱۰۰ نفر را دارد و برای شرکت های بزرگ و ثبت ورود و خروج های کارکنان بسیار مناسب است و سطح امنیتی بالایی را برای کاربرانشان فراهم می نمایند. همچنین این قفل ها قابلیت هایی مانند سیستم ضد شوک، ضد سرقت و آلارم هشدار را هم دارا است.

قفل بیومتریک

وقتی بیشتر افراد به دسترسی از طریق بیومتریک فکر می‌ کنند، اغلب قفل اثرانگشتی یا تشخیص چهره را به یاد می ‌آورند، اما امروزه برای شناسایی و احراز هویت افراد می ‌توان از دیگر انواع قفل بیومتریک (Biometric Locks) نیز استفاده کرد. خواه برای امنیت بیشتر باشد، خواه دسترسی راحت ‌تر به محیط داخل و یا ردیابی ورود و خروج‌ ها، قفل ‌های بیومتریک در عملکردهای گوناگون ارائه می ‌شوند. با این حال، وجود آخرین تکنولوژی ‌ها در تولید قفل ‌های دیجیتال (الکتریکی)، باعث شده است تا داده‌ های بیومتریک به سرعت در حال تکامل باشند؛

انواع قفل بیومتریک

مفهوم بیومتریک دلالت بر خصوصیات فیزیکی و گاه رفتاری منحصربه فرد انسان دارد، برای مثال، اثر انگشت هر فرد مختص به خودش است و یا عنبیه چشم هیچ فردی در جهان مشابه فرد دیگری نیست.
امروزه این مفهوم به عنوان فنآوری جدیدِ ساخت قفل‌ هوشمند شناخته می ‌شود. انواع قفل بیومتریک به شرح زیر هستند:
تشخیص از طریق اثر انگشت یکی از قدیمی‌‍ ترین و کارآمد ترین روش‌های بیومتریک است، زیرا اثر انگشت از مدت ‌ها قبل به عنوان یک روش شناسایی دقیق و اولیه شناخته می ‌شد.
روند شناسایی و مطابقت اثر انگشت در پزشکی قانونی و جرائم به وفور مورد استفاده قرار می ‌گیرد. 
امروزه، تشخیص اثر انگشت به طور گسترده ‌ای از دستگاه ‌های تلفن همراه گرفته تا قفل درب منازل و شرکت‌ ها جهت کنترل دسترسی با امنیت بالا استفاده می ‌شود.
مانند سایر فناوری ‌های سنجش بیومتریک، قفل درب اثر انگشتی، اثر انگشت شخص را با داده‌ هایی که از قبل در آن ذخیره شده است شناسایی و تأیید می ‌کند. شناسایی و احراز هویت توسط سنسورهای تشخیص اثرانگشت بر روی اسکنر روی قفل انجام می‌ پذیرد. کلید سازی تهران به صورت شبانه روزی در خدمت شما همراهان گرامی می باشد.

نحوه کار قفل اثر انگشتی

این قفل روی فناوری تشخیص اثر انگشت کار می ‌کند و الگوی منحصربه فردی از نوک انگشتان فرد را ذخیره می ‌کند.
بسیاری از تکنیک ‌های مختلف مانند نوری، خازنی، حرارتی و موارد دیگر برای جمع ‌آوری الگوی نوک انگشتان استفاده می ‌شود. وقتی اطلاعات هویتی (منظور داده‌های به دست آمده از اثر انگشت) یک فرد با الگو ذخیره شده در حافظه قفل یکی باشد، امکان دسترسی به محیط داخل به او داده می ‌شود.
نکته قابل توجه دیگر هنگام تهیه قفل هوشمند جنس است باید توجه داشت که مغزی، زبانه و بدنه از چه جنسی بوده و از مقاومت لازم برخوردار باشند. جنس آن ها معمولا از برج، روی و... است. مغزی قفل ضد سرقت دارای دو زبانه مقاوم می باشد.
قفل ها و دستگیره های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که دارای سیستم های ضد سرقت، ضد حریق، ضد شوک و ضد کودک می باشند و همچنین برای درب اتاق مدیریت و یا برای اتاق سالمندان میتوان سیستم باز شدن درب با ریموت را نیز فعال نمود.
برای نصب این قفل کارامد و ایمن روی درب ها احتیاج به ضخامت در به اندازه 4 تا 12 سانتی متر داریم. قفل های هوشمند قابل نصب بر انواع درب اعم از درب اتاق های هتل، برج های مسکونی، مجتمع های ورزشی، اتاق های مدیریت اداری و صنعتی و... می باشد.
هنگام تهیه قفل دیجیتالی با کیفیت به کشور سازنده و برند معتبر آن محصول دقت نمایید، از جمله آن برند ها سامسونگ، گیتمن، یوکا، یال، میلر و اچ گنگ می باشند.
از مزایایی که قفل های هوشمند دارا هستند می توان به موادی از قبیل دسترسی سریع، جلوه به محیط، قابلیت های منحصر به فرد و فراوان، امنیت و آرامش و آسایش افراد، رنگ و طراحی زیبا، رهایی از حمل کلید های حجیم و خیالی آسوده می توان اشاره کرد.
به مدل های مختلف قفل دیجیتال بیومتریک تشخیص چهره، علاوه بر تشخیص چهره، توسط روش های دیگری می توان دسترسی یافت. به این ترتیب در صورت بروز مشکل در تشخیص چهره، دردسری از بابت باز نمودن درب شما را تهدید نخواهد کرد. این روش های دسترسی شامل موارد زیر می باشد:

  • رمز عبور قفل دیجیتال رمزدار
  • کارت های RFID
  • کلید های اضطراری
  • تلفن همراه

قفل هوشمند وسیله الکترونیکی جهت حفاظت از درب ورودی ساختمان ها می باشد که توسط فناوری های WiFi و بلوتوث به کاربران این اجازه را می دهد که با ارسال سیگنال های امن و کلید های دیجیتالی از طریق برنامه نصب شده بر روی گوشی های هوشمند، کامپیوتر و هر وسیله دیگر با امکان اتصال به WiFi و بلوتوث، قفل درب ورودی ساختمان را از راه دور کنترل و آن را باز و بسته نمایند.
قفل هوشمند علاوه برافزایش میزان امنیت خانه ها و اماکن تجاری، آسایش و راحتی در رفت و آمد را نیز برای کاربران فراهم می آورد. به راحتی می توان از هر جای دنیا و هر زمان که نیاز بود درب را برای مراجعه کنندگان باز نمود. همچنین توسط گوشی هوشمند می توان ورود و خروج افراد مختلف را کنترل و در صورت نیاز سطح دسترسی متفاوت و قابل برنامه ریزی برای افراد مختلف تعریف نمود. ثبت ورود و خروج نیز از دیگر ویژگی های قفل هوشمند می باشد که در صورت لزوم با مراجعه به تاریخ مورد نظر می توان از آن استفاده نمود.

نحوه کارکرد قفل های هوشمند

قفل هوشمند دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی می باشد که قفل های قدیمی و مکانیکی قادر به انجام آن نمی باشند. به عنوان مثال با استفاده از گوشی هوشمند و سایر روش های دسترسی از جمله رمز، کارت و اثر انگشت، دیگر نیازی به استفاده از کلید مکانیکی نمی باشد. علاوه بر آن تمام مشکلات ناشی از حضور نداشتن شما در منزل مانند پشت درب ماندن اعضای خانواده و دوستان، احتمال باز بودن درب منزل و… با استفاده از ویژگی کنترل از راه دور این نوع قفل ها برای همیشه از بین می رود.
از دیگر ویژگی های قفل هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اتصال قفل هوشمند به تلفن همراه
    همانطور که قبلا اشاره شد یکی از ویژگی های جذاب این نوع قفل ها اتصال به گوشی هوشمند و کنترل آن ها از راه دور می باشد. به این ترتیب به راحتی می توان ورود و خروج افراد مختلف را ثبت و کنترل کرد و درب را باز و بسته نمود.
  • باز نمودن درب بدون کلید مکانیکی
    قفل هوشمند را می توان بدون کلید و با استفاده رمز، کارت، اثر انگشت، ریموت و یا تلفن همراه باز نمود. به این ترتیب مشکلات استفاده از کلید ها و دردسرهای حمل آن از بین می رود.
  • استفاده از رمزهای امنیتی و یک بار مصرف
    در قفل هوشمند می توان در صورت لزوم از رمز یک بار مصرف جهت باز نمودن درب استفاده نمود. این رمز برای افراد خاص مانند مهمانان، نظافت چی و… جهت جلوگیری از پشت درب ماندن آن ها در صورت حضور نداشتن در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. بلافاصله پس از استفاده از این رمز و باز نمودن درب به صورت خودکار از حافظه قفل پاک می گردد.
  • همچنین این مدل قفل ها دارای رمز امنیتی مادر یا رمز admin می باشند که در صورت استفاده از آن، بدون وارد نمودن رمز admin نمی توان به تنظیمات قفل دسترسی پیدا کرده و آن را تغییر داد.

بسته شدن اتوماتیک قفل هوشمند

با فعال کردن مکانیزم قفل اتوماتیک در قفل هوشمند، پس از بسته شدن درب، قفل به صورت خودکار بسته می شود. به این ترتیب نگرانی بابت اطمینان از بسته بودن درب از بین می رود.

سیستم های امنیتی پیشرفته و آلارم در قفل های هوشمند

جهت جلوگیری از بروز حوادث ناگوار مانند سرقت، خسارت های جانی ناشی از آتش سوزی و…، قفل هوشمند مجهز به سیستم های امنیتی منحصر به فردی می باشد که با به صدا در آوردن آلارم به کاربران برای مقابله با حادثه هشدار می دهد. همچنین امکان ارسال خودکار پیام هشدار به تلفن همراه و مراکز امنیتی و پلیس در صورت حضور نداشتن در منزل وجود دارد.

قابلیت اتصال قفل هوشمند به سیستم های هوشمند سازی

این نوع قفل ها را می توان توسط پروتکل های پیشرفته مانند ZigBee و ZWave و همچنین ارتباط بلوتوثی و WiFi به دیگر وسایل خانه هوشمند، متصل و آن را متناسب با شرایط محیطی برنامه ریزی نمود. برای مثال قفل هوشمند را می توان طوری برنامه ریزی نمود که در صورت روشن شدن سیستم روشنایی خانه هوشمند، به صورت اتوماتیک درب را برای کاربران باز نماید.

قابلیت اتصال قفل هوشمند به آیفون تصویری

با استفاده از این ویژگی می توان با فشردن دکمه آیفون تصویری علاوه بر باز شدن درب ورودی و اصلی ساختمان، درب داخلی هر یک از واحدها را نیز باز نمود.

منبع انرژی قفل هوشمند

تمامی مدل های قفل هوشمند منبع انرژی خود را از باتری های قلمی AA و بدون نیاز به سیم کشی داخلی برق تامین می نمایند. به این ترتیب خطرات ناشی از قطع شدن اتصالات برقی و از دست رفتن قفل از بین می رود. در صورت تمام شدن باتری قفل و از کار افتادن آن نیز می توان از منبع تغذیه اضطراری استفاده نمود.
قفل دیجیتال یا هوشمند یا الکترونیکی محصولی است که بر انواع درب نصب می شود و جایگزینی مناسب برای قفل های قدیمی مکانیکی میباشد. استفاده از نسل جدید قفل های هوشمند آرامش و آسایش را به خانه ها هدیه میدهد. در ادامه با ویژگی های قفل های هوشمند آشنا می شویم.
انواع قفل هوشمند بر اساس نوع دسترسی عبارت اند از قفل های هوشمند اثر انگشتی، رمزی، کارتی، چهره، بلوتوثی، بیومتریک و یا ترکیبی از هر یک از موارد بالا میباشد این امر کاملا انتخابی میباشد. اگر احیانا اثر انگشتتان  از بین برود یا کارت ورود خود را گم کنید و یا رمز ورودتان را فراموش کنید میتوانید با کلید مکانیکی درب که توصیه میکنیم در خارج از منزل نگهداری شود وارد شوید.
نکته قابل توجه دیگر هنگام تهیه قفل هوشمند جنس است باید توجه داشت که مغزی، زبانه و بدنه از چه جنسی بوده و از مقاومت لازم برخوردار باشند. جنس آن ها معمولا از برج، روی و ... است. مغزی قفل ضد سرقت دارای دو زبانه مقاوم میباشد.
قفل ها و دستگیره های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که دارای سیستم های ضد سرقت، ضد حریق، ضد شوک و ضد کودک میباشند و همچنین برای درب اتاق مدیریت و یا برای اتاق سالمندان می توان سیستم باز شدن درب با ریموت را نیز فعال نمود.
برای نصب این کلید هوشمند برای قفل کارامد و ایمن روی درب ها احتیاج به ضخامت در به اندازه 4 تا 12 سانتی متر داریم. قفل های هوشمند قابل نصب بر انواع درب اعم از درب اتاق های هتل، برج های مسکونی، مجتمع های ورزشی، اتاق های مدیریت اداری و صنعتی و... می باشد.
هنگام تهیه قفل دیجیتالی با کیفیت به کشور سازنده و برند معتبر آن محصول دقت نمایید، از جمله آن برند ها سامسونگ، گیتمن، یوکا، یال، میلر و اچ گنگ می باشند.
از مزایایی که قفل های هوشمند و ساخت کلید های هوسشمند دارا هستند میتوان به موادی از قبیل دسترسی سریع، جلوه به محیط، قابلیت های منحصر به فرد و فراوان، امنیت و آرامش و آسایش افراد، رنگ و طراحی زیبا، رهایی از حمل کلید های حجیم و خیالی آسوده میتوان اشاره کرد.
قیمت انواع قفل هوشمند با توجه به هر یک از موارد مذکور تعیین میشود. کشور سازنده محصول، اعتبار برند فروشنده، طراحی ظاهری قفل، جنس و میزان مقاومت بدنه، تعداد قابلیت سیستم های امنیتی که پوشش داده می شوند، داشتن یا نداشتن ریموت، گارانتی و خدمات پس ازفروش از عواملی هستند که قیمت محصول را مشخص می کنند. 

پیشرفته ترین قفل ها 
انتخاب و خرید پیشرفته ترین قفل ها

شما می توانید برای باز کردن درب ضد سرقت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از دیگر مقالات ما نیز دیدن کنید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
0 کامنت
امتیاز کاربران برای این پست
ثبت امتیاز کاربران برای این پست :
با سپاس!امتیاز شما برای این پست
0 کامنت
نظر خودتان را ارسال کنید